klik here! nuff

Tuesday, January 17, 2012

IBU DAN KERAK NASI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua....pagi nih, pada pukul 05:43 pagi, 18 Januari 2012,aku nak kongsi sebuah cerita...harap jadikan tauladan dan renungan... ^^V...njoy ur reading... =)

 Ibu duduk didepan pintu, merenung indahnya vista senja yang melayangkan fikiran...ingatan ibu mula memutar pita silam kenangan bersama anak-anak tersayang...ibu ingat lagi, belakangnya bengkak melindungi Along dari serangan tebuan, mata nya merayu menegakkan angah tidak bersalah ketika dituduh mencuri buah duku pak Anas, ketika menjahit baju achik yang koyak sebelum pergi ke sekolah, menitiskan peluh memboncengkan adik ke tadika....dan menyediakan nasi goreng kesukaan anak-anak ibu....


Kini...Along, Angah dan Achik, semua dah berjaya...jadi orang berguna...tinggal pulak adik yang masih berjuang bermain minda dengan SPM...



Namun, HIDUP TAK SEINDAH IMPIAN...impian ibu membesarkan anak, demi membela hidup nya kelak nampak pudar untuk dipersembahkan...hidup ibu dan adik di desa tetap tidak terbela dan serba kekurangan...dek kerana terlalu busy dengan kerja, Along, Angah n Achik jarang menghubungi ibu...seolah-olah mengabaikan ibu, dan lupa akan ibu...adik perasan akan kesedihan yang ibu alami...lalu berjanji sentiasa menyokong, menjaga dan menjadi sumber kekuatan bagi ibu....


Raya Aidilfitri bakal menjelma...ibu teringin sekali berbuka puasa bersama semua anak-anak, walaupun sekali dalam Ramadhan...telah beberapa kali ibu cuba menghubungi Along, Angah, dan Achik...namun tidak berjaya...adik berusaha menulis surat kepada Along, Angah n Achik bagi menyampaikan hasrat ibu....namun tidak punya jawapan...



Suatu ketika di pagi Raya....
Ibu dan Adik dikejutkan dengan deruman dua buah kereta mewah, betul-betul di halaman pondok usang milik mereka....ibu dan adik melihat kelibat Along n Achik keluar dari kedua-dua buah kereta tersebut...adik melihat wajah ibu yang betul-betul girang dan terkejut dengan kedatangan kedua-dua anak nya itu...Hati ibu mana yang tak gembira bila bertemu anak yang dah lama tidak di tatap... ternyata usaha adik mengutuskan surat telah membangkitkan seri pada wajah ibu....



TAPI....



"mana angah?angah tak balik ka?"...itu lah soalan pertama yang terpacul dari mulut ibu...namun, Along dan Achik tidak menjawab, sebaliknya minta izin untuk naik terlebih dahulu....



Pagi itu, hanya juadah sederhana sahaja yang mampu ibu sajikan kepada anak-anaknya...naiknya Along n Achik ke rumah, ibu terus bergegas ke dapur...membuka periuk nasi...lalu menggorengnya sama seperti yang selalu ibu sediakan suatu ketika dahulu...ibu nampak gembira sekali menyediakan juadah tersebut, dengan mencurah segala rasa kasih dan sayang...



selesai menyediakan juadah tersebut, ibu terus menghidangkan nya....kelihatan Along, Achik n Adik begitu selera sekali menjamu nasi goreng dari air tangan ibu...


Sekali lagi...



"mana angah?angah tak balik ka?" soalan terpacul dari mulut ibu...Along memberanikan diri memberitahu bahawa "ibu...Angah sekarang ada di Paris, tengah bebulan madu dengan isterinya...mereka baru ja  kawen 2 mggu yang lalu..."....adik melihat air muka ibu mula berubah, namun digagahnya juga untuk senyum...ternyata ibu betul-betul tabah...cuba menyembunyikan perasaan tergurisnya untuk  memastikan Aidilfitri anak-anak nya cukup bermakna...tanpa menghiraukan perasaan tersebut, ibu terus menjemput Along, Angah n Adik makan nasi goreng yang disediakan...sehinggalah....habis, tanpa sebutir nasi pun...ibu seronok melihat anak-anak nya makan...ibu tahu, Along n Achik benar-benar rindu masakan ibu....selepas makan, ibu pun borak-borak dengan Along, Achik n Adik...masa yang ada, ibu manfaatkan bergurau senda dengan anak-anak...kerana sekejap nanti, Along n Achik akan pulang semula....



selepas Along n Angah balik...



ibu pergi ke dapur....Adik kehairanan melihat telatah ibu, lalu memerhati ibu dari belakang, disebalik pintu dapur....dilihat adik, ibu tengah mengikis sisa-sisa nasi yang ada dalam periuk...baru adik teringat bahawa ibu belum lagi menjamah sebutir nasi pun sejak awal pagi tadi....apa yang penting, anak-anak ibu makan dan dapat menyambut Aidilfitri dengan gembira...dilihat adik, ibu sedang tersenyum...dengan...air mata yang mengalir....Ya Allah, mulia nya hati seorang ibu...Masya-ALLAH... =( Ya Allah...Engkau tempatkanlah ibu dikalangan orang2 yang beriman dan mulia disisi-Mu...Amin Ya Rabbal A'lamin...

Sunday, January 15, 2012

RENUNGAN DAN SENDAAN (?????)

Hawa diciptakan dari rusuk
Adam, bukan dari kepala
untuk dijunjung, bukan dari
kaki untuk dijadikan alas,
melainkan dari sisinya untuk
dijadikan teman hidup, dekat
dihati untuk dicintai...


"Lemparkan seorang yang
bahagia dalam bercinta
kedalam laut, pasti ia akan
membawa seekor ikan.
Lemparkan pula seorang
yang gagal dalam bercinta ke
dalam gudang roti, pasti ia
akan mati kelaparan."

- ORANG yang paling CEPAT
dalam MINTA MAAF adalah
ORANG YANG PALING BERANI.
- ORANG yang CEPAT
MEMAAFKAN adalah ORANG
YANG PALING KUAT.
- ORANG yang CEPAT
MELUPAKAN KESALAHAN orang
lain adalah ORANG YANG
PALING BAHAGIA.
- ORANG YANG SUKA
BERDENDAM adalah orang
yang PALING LEMAH.


Beza Gf dengan BFF

Nilai bezanya antara kawan sejati dan buah hati.
Tentang Buah Hati:
BF : Sayang , moto i rosak kt tepi jalan ni.
GF : Yeke? Then how ? U jage diri elok2 k, ade pape kol tau.

Tentang Sahabat:
BF : Bro, moto aku wat hal plak dah.
BFF : Asal bro? Ko katne? Aku gi sane skrang.

Thats it. So, sebaik manapun buah hati korang, tak guna korang sisihkan sahabat korang.. :)

LELAKI:Doktor...saya tertelan
duit syiling.
DOKTOR:APAA..!!!!?BILA!?
LELAKI:beberapa bulan lepas.
DOKTOR:HAHH.!!!kenapa
sekarang baru datang?!!!
LELAKI:saya amat perlukan
duit syiling tu sekarang...


Kalau Awek Seksi Lalu, Lelaki
Akan Bunyi "Peeeiiiwwiiiittt2..
Nak Ngorat Buleh!~
TAPI,
~Kalau Awek Muslimah Lalu,
Lelaki Akan Cakap Macam Ni,
"Assalamualaikum, tak jawab
dosse.."
alahai dunia sekarang
kn....
(??????)

kat shopping complex
laki: mana pulak isteri aku ni?
hilang la pulak!
tiba2 dia ternampak seorang
pompuan yang sedang
berjalan di depannya...
laki: err sedari ,isteri saya da
hilang...boleh tak kita berbual
sekejap...???
pompuan: kenapa pulak??
laki: sebab setiap kali saya
bercakap dengan pompuan
cantik,isteri saya mesti
muncul...


Boy : Kenapa you pakai seksi
sangat ?
Girl : Biar lah . Kubur masing
masing kan .
Boy : Memang lah . Tapi mana
lah tahu kalau kubur you kat
sebelah i . I nak tidur pun
susah . Sebab you bising kena
seksa , tepekik sana sini .
Girl : $%*&!


Friday, January 13, 2012

APA KATA KORANG?? ^^v

Salam....lupa hamba nak update blog nih...lama dah kot...hehehhe....BTW, all readers i'm now selamat dah jadi siswa di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)....dah nak abis 1 sem pon...hhahahah.... im fine art student....rasa xcted n happy sgt sebab dapat lnjutkan pelajaran dalam bidang yang aku minat...hehehhe....im njoy with all this....nak nak dapat kgkawan yg best2 plak kat cni...heheheh.....tu ja kot yang hamba nak coretkan....buat kali nih...INSYAALLAH pasni hamba akan rajin2 update...hehhe...so, make sure always follow k.... ^^v (kat bawah ni adalah my final project for first sem.... =).... penat kot wat tuh.... AMACAM??heheheh)


Saturday, July 30, 2011

rindu kalian....

lama sudah tidak ku coretkan sebarang madah dalam blog ini....rindu pulak rasanya...hmmphhh...bercakap perihal kehidupan, aku memang rindu sesangat dengan sumer kengkawanku....rindu telatah kalian, gelak tawa, dan gurau senda...kini, kita semua terpaksa berjauhan melalui kehidupan yang lebih mencabar di luar sana....aku berharap agar kalian, tidak lupakan persahabatan dan keakraban kita....sampai bila-bila...hingga hujung nyawa...baru-baru ni, SMK AGAMA SRI AMAN SARATOK (www.preuasas.blogspot.com) mengadakan jamuan kesyukuran bagi meraikan kejayaan 10 orang pelajar tingkatan 6 nya mendapat tawaran melanjutkan oelajaran di IPTA...salah seorangnya adalah aku...syukurku panjatkan ke atas illahi, dengan rezki yang engkau kurniakan, dapatlah aku melanjutkan pelajaran ke IPTA dan bersua dengan sahabat-sahabatku dalam majlis tersebut...emm...memang tidak dinafikan, kami rindu antara satu sama lain...banyak kenangan yang kami canangkan terlontar keluar dari tutur kami pada hari itu....kenangan yang tak akan kami lupakan...sesungguhnya, AKU RINDU SETENGAH MATI (http://www.4shared.com/get/SWd0n-KG/dmasiv-rindu_setengah_mati.html) pada kalian semua...disini, ku titipkan beberapa gambar sebagai tatapan, kenangan buat mata yang memandang. wassalam... 














Monday, May 2, 2011

pernah dulu.....

hidup tak semestinya indah....
bila mekar ketawa
bisa hilang sekelip mata
bila ruang,tika dan masa menjadi perantara
hidup mula mengucup...berduka...
masih terbayang dan terngiang di alur pancaindera...
kata yang amat bermakna...
"JIKAKAU RINDU, PEJAMKAN MATAMU, AKU PASTI DI SISIMU"
jauh ku lontarkan pandanganku...
ke vista kata yang indah itu...
alangkah indahnya...

Kau Ilham Ku

Artist: Man Bai
Beribu bintang dilangit
Kini menghilang
Meraba aku dalam kelam
Rembulan mengambang
Kini makin suram
Pudar ilhamku tanpa arah

Sedetik wajahmu muncul
Dalam diam
Ada kerdipan ada sinar
Itukah bintang atau rembulan
Terima kasih kuucapkan

Izinkan kumencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh...
Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh...
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku...

hari ini...aku mengimbau kembali
saat gembira kita...tika indah kita...
ku ingat lagi...pernah suatu masa
bila menitipnya butir renyai...
dari bunga angkasa
dibawah hujan
berlari
ketawa
riang ria
seperti dunia milik kita..

Lirik Pesona Bintang Utara - 6ixth Sense @ Lirikami 

Bisunya kerlipan bintang di utara
Suatu masa yang hilang
Dalam kerinduan tika malam terdiam
Menanti saat perpisahan cinta yang tinggal

Gelora nyanyian rindu menambahkan
Apakah perlu ada cinta dijiwa ku
Setenang rembulan
Atau harus ku memulangkan kemarau yang panjang

Chorus:
Biarpun kicau burung dan denting guruh
Tak mungkin merubah sisa cintaku
Engkau dan malam
Ku serahkan bayang wajahmu
Moga terlebur segala dosa dari kekhilafanku  

memang indah momento saat itu
namun mirip segumpal dendalion
jarang bersua...tibanya...sekelip mata...
tika itu bukan lagi renyai dari angkasa...
tapi dari mata yang berduka..
datang dan pergi...

Lirik Lagu Pergi - Aizat (OST Talentime)

Sayu terpisah
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu
hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari
kau pergi.. pergi..
sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga di ranting usia


sampai bila???sampai bila harus kita diduga...
langit hari ini
umpama penglipur lara

menjadi penyampai duka
ia menceritakan kembali tentang kisah kita
membawa semula suasana saat itu
bilakah lagi bisa diulang saat itu???
bila???
"BIARLAH KETAWA MEKAR BILA TIBA MASANYA,
DAN BIARLAH DUKA MENJALAR SAMPAI BILA-BILA"

kini ku sedari...

KENYATAAN TAK SEINDAH IMPIAN









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lain yang menarik :